Завдання ІІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади
з української мови та літератури
8
клас
2018-2019 н.р.
Українська мова
І. Напишіть твір за картиною О. Охапкіна, використовуючи
поетичні означення, речення зі складеними присудками, односкладні речення.
ІІ. Запишіть речення, розставте пропущені розділові
знаки. Виконайте його повний синтаксичний розбір (підкресліть члени речення, надпишіть
над кожним словом частину мови, дайте загальну характеристику речення).
Подаруй мені доле сто літ і ще день (Д.
Павличко).
6 балів
ІІІ. Лінгвістичний бліц.
1.
Чи є відмінність у написанні словосполучень (Ш,ш)евченківський
словник та (Ш,ш)евченківські дні?
Свою відповідь обґрунтуйте.
2. Поєднайте
подані числівники з іменниками.
Три (відсоток), півтора
(кілограм), чотири (місяць), три з чвертю (метр).
3. Підберіть синонімічний ряд із
фразеологізмів до слова вихваляти.
4. Виправте помилки у слововживанні.
Кидається в око,
іде до обличчя, вимушена міра, поступило в продаж.
5. Поставте наголоси в поданих словах.
Нарозхват, косий,
голіруч, маркетинг, вибоїна, жалити, ведмедиця, камфора.
6. Перепишіть речення,
поставивши розділовий знак. Підкресліть виділене слово як член речення.
Одна в поета правда чистота (Т.
Шевченко)
6 балів
Українська література
І. Дайте відповідь на запитання, дотримуючись чіткості та
лаконічності у висловлюваннях.
1. Назвіть образи-символи поезії Т. Шевченка «Ой три шляхи
широкії».
2. В. Голобородько у вірші «З дитинства: дощ» («Я
уплетений…») пише:
Але усім тепло,
усі знають: дощ перестане,
і хто напасеться, хто набігається,
хто нахитається,
хто насидиться на горі,
хто належиться…
Хто ці всі? Запишіть.
3. Назвіть основний мотив вірша «Давня весна» Лесі Українки.
4. Кому з письменників належать слова: «Я стримаю серце своє, українське розхристане серце»?
5.
Хто із письменників про свої твори сказав: «Моє
слово не вогнисте, у моїй поезії – метелики, бджоли. Але я засвідчую перед
світом, Богом і людьми: тут Україна, і ви українці»?
6.
Запишіть епітети з твору «Осінь» В. Сосюри, якими поет назвав кольори осені й
неба.
6 балів
ІV. Складіть паспорт твору.
На шибі вікна
замерзле відлуння розмаїття думок,
За вікном дерева в
своїх снах…
1. Автор. 2. Назва твору. 3. Вид лірики. 4. Основний
мотив. 5. Основна думка. 6. Художні засоби.
6 балів
Усього
балів – 39.
Завдання ІІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади
з української мови та літератури
9 клас
2018-2019 н.р.
Українська мова
І. У вигляді твору-роздуму розкрийте одну із
запропонованих тем:
Велика користь буває людині од учіння книжного. Бо се ріки, що наповнюють
Усесвіт увесь (Ярослав Мудрий).
Тоді
лише пізнається втрата часу, коли він утрачений (Григорій Сковорода).
Пам’ять – сила. Завдяки історичній пам’яті людина стає
особистістю, народ – нацією, країна – державою (М. Грушевський).
Наведіть два-три переконливі докази, що найкраще
аргументуватимуть ваші міркування, проілюструйте їх прикладами з художньої
літератури, історичними фактами або
випадками з життя.
12 балів
ІІ. Запишіть речення, розставте розділові знаки.
Виконайте синтаксичний розбір речення (підкресліть члени речення, побудуйте
структурну схему, дайте загальну характеристику всій конструкції й компонентам
як простим реченням), надпишіть частини мови.
Утни батьку щоб нехотя на весь світ почули
що діялось в Україні за що погибала за що слава козацькая на всім світі стала! (Т. Шевченко)
8 балів
ІІІ. Лінгвістичний бліц.
1. Поясніть значення лінгвістичних термінів асиндетон,
флексія. Проілюструйте відповідь прикладами.
2. Складіть
речення з двома виразами, що вживаються і в прямому значенні, і як
крилаті вислови з Біблії.
3. Запишіть словами поєднувані з даними іменниками кількісні числівники.
Розкрийте дужки, поставте іменники й числівники
в потрібних формах.
76 (гривня), 183 (кілометр), 6
(вівця), 4,5 (гектар).
4. Утворіть назви людей за місцем
проживання або національністю, виділіть суфікси.
Гадяч, Прага, Донецьк,
Словенія.
5.
До застарілих слів доберіть українські відповідники. Укажіть вид застарілої
лексики.
Правотар, зигзиця, брань, подаяніє.
5 балів
ІV. Відредагуйте речення.
Читаючи повість, мені
хочеться разом з її героями переживати цікаві пригоди. В адрес вчительки було
сказано багато хорошого. Заміну уроків провели згідно наказу директора. По всім
питанням ти дав вірну відповідь. Кожна людина має мати свій любимий фах.
5 балів
Українська література
І. Дайте відповіді на запитання,
додержуючись чіткості й лаконічності у висловлюваннях.
1. Кому належать слова «Сидячи на санях,
помислив я в душі своїй і воздав хвалу богові…»? Що означає підкреслений вираз?
2. Хто з українських поетів-романтиків
уперше звернувся до медитації як жанрової форми філософської лірики? Назвіть
найвідоміший романс цього автора.
3.
Як ви розумієте слова Ярославни:
Полечу, – каже, – зозулею
по Дунаю,
Умочу бобровий рукав
У Каялі-ріці,
Обмию князеві криваві рани
На тілі його дужому!»
Чому
саме бобровий рукав?
4.
Який вид збірників житій має іншу назву «Отечники»?
5.
Назвіть виразні національні особливості стилю бароко в Україні.
6. Хто став прототипом
Тараса Бульби?
7. Дайте визначення терміна «макаронічна мова».
8. Що таке
фантасмагорія? У якому творі Т. Шевченко застосовує цей прийом?
8 балів
ІІ. Складіть паспорт твору за поданим уривком.
Підстерігає грішний праведного і скрегоче на нього зубами своїми. Господь
же посміюється над ним, бо бачить, що прийде день його. Оружжя видобули
нечестиві, натягли лука свого, [щоби] постріляти нищого і вбогого, заколоти
праведних серцем. Оружжя їх увійде в серця їх, і луки їх сокрушаться. Лучче
єсть у праведника мале, аніж багатство беззаконників велике. Бо рамена
грішників сокрушаться, а праведників укріплює господь. Так що нечестиві
погибнуть, а праведним він чинить милосердя і дає. Бо ті, що їх благословляє
він, унаслідують землю, а прокляті ним – вигинуть.
1. Автор. 2. Назва твору. 3.
Рік видання. 4. Тема. 5. Особливості композиції.
6. Основна думка. 7. Актуальність.
6. Основна думка. 7. Актуальність.
7 балів
Усього балів – 45.
Завдання ІІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади
з української мови та літератури
10 клас
2018-2019 н.р.
Українська мова
І. Напишіть твір-роздум на одну із запропонованих тем:
Життя без книги – хата без вікна (Д.
Павличко).
Щастя можна знайти навіть у темні часи,
якщо звертатися до світла
(Дж. Роулінг).
(Дж. Роулінг).
Слово – ген культури, душа народу, жива
пам’ять про все, що при нас і до нас було (В. Радчук).
Європа починається з тебе.
12 балів
ІІ. Розставте пропущені розділові знаки в реченні, виконайте
його повний синтаксичний розбір (підкресліть члени речення, побудуйте
структурну схему, дайте загальну характеристику всій конструкції й компонентам
як простим реченням), надпишіть частини мови.
Феномен Шевченка відбиває нашу національну
природу наше світосприймання він символізує душу українського народу утілює його
гідність дух і пам’ять тому Шевченко наш національний пророк і мученик
розіп’ятий і воскреслий
(Є. Сверстюк).
(Є. Сверстюк).
8 балів
ІІІ. Лінгвістичний бліц.
1.
До поданих іменників доберіть прикметники та вкажіть рід іменників.
Аташе, фламінго, резюме, гінді.
2.
Поясніть відмінність у написанні складних іменників.
Євшан-зілля, горицвіт.
3.
Чи є спільнокореневими словами волох, волошка, волоський?
4.
Відредагуйте сполучення слів.
Відкрита людина, даний факт, співставити
факти, більш коректніший.
5.
Складіть словосполучення зі словами закладка,
дзвони, продемонструвавши роль наголосу. Укажіть, для чого служить наголос
у складених сполуках слів?
5 балів
Українська література
І. Дайте відповідь на запитання, дотримуючись чіткості та
лаконічності у висловлюваннях.
1. Яке дійство з
твору «Тіні забутих предків» М. Коцюбинського відображено в словах: «Тільки по легкому рухові жил на ватагових
руках помітно, що насподі…одбувається щось. Руки оживають потроху, то
підіймаються вище, то опускаються нижче…».
2. Назвіть твір та
автора за героєм, фактом, цитатою: Софія, «ґудзик
її пальта баламкав уже на нитці, і що рукавички на пальцях були порозпорювані
чи подерті», «посередині гами смутний акорд-закінчення».
3. Проблема
самотності як філософської категорії, що визначає високість душі, характерна
для …
4. Хто з
письменників у автобіографічні новелі писав: «На дні моїх споминів і досі
горить маленький, але міцний вогонь. У ньому пролизуються сині, червоні та
золото-білі промені, жевріє і яриться в його глибині щось іще більше,
промінясте…»?
5. Дайте визначення
поняття «пантеїзм».
6. Який твір І.
Франка має неоромантичне звучання?
7 . Запишіть
літературні відповідники діалектизмів гоц,
маржинка, флояра, легінь.
8. Хто до кого
звертається із такими словами: «Слухай
старших, виписуй почерка, завчай бумаги напам’ять, трись, трись межи людьми – і
з тебе будуть люде!»
(за твором І. Карпенка-Карого «Мартин Боруля»)?
(за твором І. Карпенка-Карого «Мартин Боруля»)?
9. Що означає
вислів з горіха зерня у творі І. Франка «Ой ти, дівчино, з горіха зерня»?
10. Назвіть
образи-символи новели «Intermezzo» М.
Коцюбинського.
10 балів
ІІ. Складіть сенкан-монофон до образу Софії (за новелою
О. Кобилянської «Valse melancoligue»).
5 балів
ІІІ. Складіть паспорт твору.
Колись маленькою я була дуже побожна. Моя мама
була побожна і мене виховувала в тім дусі. І я почувала дивну полекшу в молитві
і дивну розкіш у сповіді.
Потім прийшла весела вільнодумна молодість. Батько був вільнодумець і
своїми жартами, дотепами, а далі й доказами розвіяв мою дитячу віру.
А потім прийшла буря, що вхопила мене, мов
листок, відірваний від гілки, і покотила далеко по світі, аж занесла сюди, на
край світу. І весь сей час, хоч як мені не раз приходилося болюче, важко,
страшно, я не молилася, не сповідалася. Не почувала потреби. Серце запеклося і
не м’якло ані разу.
Аж тепер... Ніч. Тихо, ясно. Осінні пахощі
ллються крізь відчинене вікно разом із теплом ночі. Далеко грає море, а по його
хвилях танцюють роями дрібненькі світла та час від часу пересуваються величезні
світляні стовпи – се рефлектори слідять, чи не підкрадається японець.
1. Автор. 2. Назва твору.
3. Рік видання. 4. Тема. 5. Основна думка.
6. Персонажі. 7. Образи-символи.
6. Персонажі. 7. Образи-символи.
7 балів
Усього балів – 47.
Завдання ІІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади
з української мови та літератури
11
клас
2018-2019 н.р.
Українська мова
І. Напишіть есе, давши відповідь на запитання: «За яких
обставин Ви прийняли в житті перше власне самостійне рішення? Що це вам дало?»
12 балів
ІІ. Розставте пропущені розділові знаки в реченні,
виконайте його повний синтаксичний розбір (підкресліть члени речення, побудуйте
структурну схему, дайте загальну характеристику всій конструкції й компонентам
як простим реченням), надпишіть частини мови.
Здається час спинився і повис над місцем де
століття промайнули і чути меж немає зовсім між теперішнім і між давноминулим
(С. Городинський).
8 балів
ІІІ. Лінгвістичний бліц.
1.
Поясніть значення термінів.
Пароніми. Еристика.
2.
До поданих фразеологізмів підберіть антоніми.
Гори перевернути, як дві краплі води.
3.
Визначте синтаксичну роль дієслів у реченні.
Привчав мене батько трудитись до поту, а
мати – любити пісні (О. Підсуха).
4.
Відредагуйте словосполучення.
Прийти до згоди, діюче законодавство,
трьохденний термін, робити вигляд.
5.
Поставте наголоси в іменниках.
Два брати, чотири книжки, чотири вчителі, три шляхи.
5 балів
Українська література
І. Дайте відповідь на запитання, дотримуючись чіткості та
лаконічності у висловлюваннях.
1.
Поясніть значення терміна «деструкція».
2.
Із яким образом-персонажем французької літератури перегукується образ Степана
Радченка?
3.
Назвіть твір та автора за героєм, фактом, цитатою: Мусій, трамонтан заморожував
душу, «...артист і грав з греками у «Просвіті».
4.
Хто із письменників «входив у життя в драних австрійських черевиках, у котрих
взимку бувало повно снігу, міцно затиснувши олівець у руці, широко розплющивши
очі на всі чуда світу»?
5.
Кому належать слова: «…я все – п’яний дітвак із сонцем у кишені… Мої пісні –
над рікою часу калиновий міст, я – закоханий в житті поганин»?
6.
Що означає
фразеологізм «відправити в штаб Духоніна», у якому творі його вжито?
7. Хто став
прототипом Данилка Чабана з новели Ю. Яновського «Дитинство»?
8. Розшифруйте
абревіатуру «МАРС».
9. Під яким твором уперше з’явився псевдонім Остап Вишня?
10. Епіграфом до якого твору є слова А. Франса «Як можна бути вільним,
Евкріте, коли маєш тіло?»
10 балів
ІІІ. Укладіть
збірку повчань від прадіда Данила за новелою Ю. Яновського «Дитинство».
6 балів
IV. Установіть
відповідність між уривком та назвою твору, із якого він узятий.
1 «Чому не можна перевернути світ? Щоб
поставити все догори ногами?»
2 «Дивлюсь я оце на молодь. Погана молодь
пішла. Легковажна. Це тільки ми з тобою розумієм, старики. Га?»
3 «Це те нове, що він мусить у нього
ввійти, щоб осягнути свою здавна викохувану мрію».
4
«І треба багато ходити в житті – тоді побачиш, яке воно є, що й умирати
не хочеться…»
|
А Олександр
Довженко, «Україна в огні»
Б Валер’ян
Підмогильний,
«Місто»
В Михайль
Семенко, «Бажання»
Г Осип Турянський,
«Поза межами болю»
Д Юрій
Яновський, «Дитинство»
|
4 бали
V. Складіть паспорт твору.
Я беру їх за руки, і йдемо на сонце...
Наша дорога вже травою заросла...
Кругом нас пшеничні лани хвилюють...
Золоте колосся кланяється нам на
привітання...
А над нами – чи це чудо?
Синє небо любо і приязно сміється...
Здається, увесь світ тоне в розкішному морі
світла й тепла...
Сонце заглядає у всі закутки моєї душі і
проганяє всі хмари з неї...
1. Автор. 2. Назва твору. 3.
Рік видання. 4. Жанр. 5. Тема. 6. Основна думка.
7. Особливості композиції. 8. Персонажі (укажіть національності).
7. Особливості композиції. 8. Персонажі (укажіть національності).
8 балів
Усього балів – 53.
Комментариев нет:
Отправить комментарий